9 december 2011

LOVIKKAVANTAR



Lovikkavantar - Det är något vist med Lovikkavantar och själv har jag turen att äga flera par som min gode mor har stickat till mig en gång i tiden.


Lovikkavantar är nostalgi för mig som är född på 60-talet, varenda unge på gården hade Lovikkavantar när jag var liten. Vantarna är i och för sig inte speciellt praktiska, för den kalla vintervinden har tendens att blåsa rakt igenom vanten, eftersom den inte är fodrad. Jag kommer så väl ihåg, när man var ute och lekte i snön, hur det alltid "korvade" sig med ludd i tummen på vanten och ju längre dagen gick desto tyngre blev vantarna med frusna snökokor..


Visste ni att, Lovikkavanten skapades redan år 1892 av Erika Aittamaa i byn Lovikka. Lovikka ligger i Norrbottens län och tillhör Pajalas kommun. 


Det roliga med det, jag som gillar Lovikkavantar, är att jag faktiskt har haft den stora äran att få besöka byn Lovikka, fast det var många år sedan. 
För min Moster som är bosatt i Kiruna har en gång i tiden haft landställe där.. Vad gör man i Lovikka? Jo, vi fiskade Harr som vi sedan halstrade vid öppen eld, mysigt, ett riktigt guldminne från denna lilla by.

1 kommentar:

  1. Ja det fastna alltid liksom kulor av snö i den där ullen , speciellt i tofsen som vantarna alltid hade :-)

    SvaraRadera